فاطمه سادات مرقاتی خوئی؛ حسین افخمی
چکیده
تحقیق پیشرو، مطالعهای تطبیقی روی برنامههای درسی دورۀ کارشناسی رشتۀ روزنامهنگاری در دو کشور ایران و ترکیه است. دو کشوری که از نظر تحولات تاریخی، اشتراکات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و جمعیتی در جغرافیای خاورمیانه و بین کشورهای اسلامی مشابهتهای بیشتری دارند. از این منظر با کاربرد راهبرد پژوهش کیفی و از نوع ماتریس مضمون، محتوای ...
بیشتر
تحقیق پیشرو، مطالعهای تطبیقی روی برنامههای درسی دورۀ کارشناسی رشتۀ روزنامهنگاری در دو کشور ایران و ترکیه است. دو کشوری که از نظر تحولات تاریخی، اشتراکات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و جمعیتی در جغرافیای خاورمیانه و بین کشورهای اسلامی مشابهتهای بیشتری دارند. از این منظر با کاربرد راهبرد پژوهش کیفی و از نوع ماتریس مضمون، محتوای برنامههای درسی دوره کارشناسی رشته روزنامهنگاری در دو دانشگاه علامه طباطبائی و استانبول با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتیِ هدفمند و کاربرد تکنیک تحلیل مضمون تحلیل و مقایسه شدند. درضمن، به منظور اعتبارسنجی (قابلیت اطمینان و باورپذیری) یافتههای کیفی تحقیق برساخته شده از روش ممیزی و جهت پایایی سنجی از قابلیت تکرارپذیری و تیز قابلیت انتقال یا تعمیمپذیری استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که برنامه درسی دورۀ کارشناسی رشتۀ روزنامهنگاری این دو دانشگاه هم در بخش شناسنامه کلی و هم در بخش برنامه درسی از وجوه اشتراک و افتراق برخوردارند. ازجمله در ابعاد هدف، ضرورت و نظام واحدی در این دو دانشگاه مشابهت وجود دارد، ولی از نظر تعداد و موضوع واحدهای درسی، دورنمای رشته، سطح مهارت و دانش و فرصتهای شغلی تمایز بیشتری مشاهده میشود.